Igra iza granice

Izložba radova studenata Informatičkog dizajna Tehničkog veleučilišta u Zagrebu – 2. 7. – 26. 7. 2018.

Neka igre počnu

Izložba „Igre iza granica“ donosi izbor koncepata videoigara, stripova, plakata i kalendara studenata druge i treće godine Informatičkog dizajna Tehničkog veleučilišta u Zagrebu. Odabrani radovi na kreativan način ispunjavaju nekoliko funkcija u domeni edukacije, informiranja i osvješćivanja opće javnosti, posebno mlađe populacije, o društveno relevantnim pitanjima, pri čemu ujedno služe i kao kritika suvremenog društva, kulturepotrošnje, neodgovornog ponašanja i društvenih nejednakosti, istovremeno naglašavajući društvenu ulogu dizajna. Radovi su nastali kao rezultat suradnje TVZ-a i Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu pod mentorstvom prof. dr. sc. Jane Žiljak Gršić, dr. sc. Lane Peternel i Ulle Leiner Maksan, mag. des., kao dio predaktivnosti Marie S. Curie projekta „Noć istraživača u Hrvatskoj“ kojima su u fokusu društveno relevantne i aktualne teme poput ekologije, održivosti i obrazovanja.

U procesu je stavljen naglasak na interdisciplinarnost, ali i na osobne motive studenata koji su pokazali visok stupanj empatije, senzibiliteta i razumijevanja suvremenih problema vezanih uz održivost,kako prirodne tako i društvene okoline. Ta ideja održivosti prisutna je u dizajnu sve od druge polovice 19. stoljeća i djelovanja pokretača Arts and Crafts pokreta Williama Morrisa, koji je upravo podjednako ukazivao na ekološka i socijalna pitanja onodobnog industrijskog društva. Nekoliko desetljeća kasnije, s druge strane Atlantika,američki dizajner Richard Buckminster Fuller, propituje i kritizira odnose moći i iskorištavanje zemljinih resursa interaktivnom logističkom igrom The World Game. Najradikalniji pristup temi održivosti u dizajnu zasigurno je imao američki dizajner austrijskog porijekla Victor Papanek, čije je djelovanje bilo naročito usmjereno prema kritici (industrijskog) dizajna kojeg definira kao najopasnijom i najodgovornijom profesijom za probleme i opstanak društva u cjelini.Na tom su tragu i radovi studenata Tehničkog veleučilišta, koji na neki način preuzimaju dio odgovornosti i kroz dizajn pokušavaju pronaći odgovore na pitanja i probleme koja postavlja suvremeni tehnološki, društveno-ekonomski i kulturni kontekst. Projektom su objedinjene društveno-humanističke znanosti i dizajn, pri čemu je rezultat odraz upravo tog interdisciplinarnog pristupa (projektu i projektiranju) koji doprinosi razvoju senzibiliteta, razumijevanja, odgovornosti i suradnje. Projekt nije vrijedan samo na razini završnog proizvoda ili njegovog koncepta, nego i na „meta-razini“, jer s jedne strane nastoji približiti društveno-humanističke znanosti studentima, što se pokazuje kao sve više relevantan aspekt visoko tehnološkog društva, a s druge strane otvara vrata u često nevidljiv analitičko-kreativni proces dizajna. U tom je smislu interesantan i sam koncept izložbe koji ne prikazuje „samo“ finalni proizvod, nego i motiv, ideju, probleme i ciljanu skupinu kojoj je proizvod namijenjen.

Koncepti nastali kroz projekt podjednako su usmjereni na globalne probleme (problem onečišćenja,neodrživosti, socijalne nejednakosti, obrazovanje), ali i na specifičnosti lokalnog konteksta (negativne demografske tendencije, odlazak mladih), čime se iščitava sposobnost razumijevanja, detektiranja i otklanjanja problema u širem i užem suvremenom okruženju.Pri tome su primjerice zanimljivi koncepti „Od škole do e-Škole“ koji je zamišljen kao igra namijenjena nastavnicima gdje igrač prolazi kroz proces od izgradnje do upravljanja i razvoja škole i nastavnog sadržaja ili „Budi“, videoigra u kojoj se na dovitljiv način nastoje propitati različiti scenariji u društvenim odnosima. Ova je izložba tek početak i nakon svega, preostaje nam reći: neka igre počnu!

(Iva Kostešić, mag. hist. art.)

O autoru
Međimurje Press – specijalizirani vremenski zapisnik koji donosi najnovije i pouzdane vijesti iz Međimurja.

Vezane vijesti

Komentiraj

*